Translate

- sursă fotografii: ANCA FLOREA - Dincolo de aproape

Mocăniţa - Vişeu de Sus


LOCALIZARE: Plecare din Vişeu de Sus, jud. Maramureş
TELEFON: Calea Ferată Forestieră Vişeu de Sus -     Mobil: 0744 686 716 -  (între orele 7 - 20) 
                    Fix: 262 353 381 (între orele 7 - 20);           Fax:  262 353 384
ANUL CONSTRUCŢIEICalea ferată a fost construită între anii 1924-1932.
CUM  AJUNG: Vișeul de Sus se află la o distanță de:  20 km de Borșa,  91 km de Bistrița,   111 km de Vatra Dornei,  118 km de Baia Mare,  164 km de Cluj-Napoca,  189 km de Suceava,  262 km de Piatra Neamț,  533 km de București.
     Acces rutier - DN17 - Suceava - Gura Humorului - Câmpulung Moldovenesc - Iacobeni, DN18 - Iacobeni - Borșa - Moisei - Vișeul de Sus;
                            - DN18 - Baia Mare - Sighetul Marmației - Vișeu de Sus;
                            - DN17C - Bistrița - Năsăud - Moisei, DN18 - Moisei  - Vișeu de Sus.
      Acces feroviar - Sunt rute feroviare până în Sighetul Marmaţiei de unde se poate coborî în staţia Vişeu de Sus.  



CAZARE: Posibilităţile de cazare sunt multiple şi variate, atat în Vişeu de Sus cât şi în apropiere. Deoarece trebuie să îţi procuri biletele pentru mocăniţă de ,, foarte dimineaţă” (7-8), ca să fii sigur ca ,,le prinzi”,  ar fi perfect să fii cazat cât mai aproape de gară. Vara e mai bine și mai sigur să îţi faci rezervare deoarece în sezon e foarte aglomerat şi camerele, încă disponibile, pot avea un preţ mai mare decât cel aşteptat. Noi am fost cazaţi în Borşa şi am plecat spre Vişeu puţin după ora şase dimineţa (Borşa-Vişeul de Sus = 22km – cca 30 min).

PROGRAM şi TARIFE : 
Perioada
9 mai - 30 iunie 2014
19 septembrie - 3 noiembrie 2014
1 iulie - 15 septembrie 2014
(Sezon de vârf)
Orar
Joi, vineri, sâmbătă, duminică
Vişeu de Sus          plecare            9:00
Paltin (km 21,6)                  aprox.11:00
Vişeu de Sus           retur     aprox.14:30
Zilnic, inclusiv duminica
Vişeu de Sus            plecare                   9:00
Paltin (km 21,6)                           aprox.11:00
Vişeu de Sus              retur          aprox. 15:30
Tarife
Adulţi:                      46 lei
Studenţi:                   36 lei
Pensionari:                36 lei
Copii*:                      33 lei
Adulţi:                  49lei
Studenţi:               41 lei
Pensionari:           41 lei
Copii*:                 36 lei
În fiecare zi de luni, tarif special copii: 32 lei
*între 6-16 ani; copii până la 6 ani călătoresc gratuit
Reducere 10% din preţul normal pentru grupurile anunţate, mai mari de 10 persoane plătitoare.
Ghişeul de bilete, vara, este deschis în gară de la ora 07:00 .
REPREZENTATIV: A fost construită după Primul Război Mondial doar pentru a transporta lemnul. În zilele noastre, în ciuda vârstei sale înaintate, locomotivei cu aburi, pe lângă scopul de bază, i s-a mai dat o sarcină: aceea de a transporta turiştii. 
                 Este o experiență inedită, relaxantă și, dacă aveți noroc de timp frumos, va fi o adevărată încântare.
ÎN APROPIERE: Gara Vişeu de Sus - Mocăniţa - este situată la o distanță de:  34 km de Borșa -Complex turistic, 37 km (2 km cu telescaunul) de Cascada CAILOR,  40 km  de Mănăstirea BÂRSANA.


 DESCRIERE:
   - Mocăniţa parcurge calea ferată pe Valea Vaserului, pornind din oraşul Vişeu de Sus până la staţia Paltin, după un traseu de 21,6 km. Acest traseu pitoresc pare parcă dintr-o altă epocă datorită locomotivelor cu abur, locomotive care cu greu au fost păstrate în stare de funcţionare, multe din ele fiind fabricate în anii 50. 


   - Totul începe la staţia de tren Vişeu de Sus (Căile Ferate Forestiere Vişeu de Sus). Cum aceasta nu e o staţie obişnuită de tren, ci una forestieră, nu există platforme pentru pasageri. Locul arată mai degrabă ca un depozit de lemne decât ca o staţie de tren, cu un puternic miros de lemn proaspăt tăiat.
   - Dimineaţa foarte devreme, Mocăniţa este pregătită pentru excursia din zi. Noi ne procurăm biletele căscând şi înfruntând starea de somnolenţă mutându-ne de pe un picior pe altul, în timp ce stăm la rând. 

                  
   - Atât vagoanele pentru turişti cât şi cele forestiere sunt ataşate la locomotiva cu aburi, se fac provizii de lemn şi de apă (ele sunt combustibilul motorului pe aburi) iar mecanicul porneşte motorul. După un timp, trenul şuieră lung, pufăind de-a lungul drumului.


   - Calea ferată  a fost construită prin Defileul Vaserului care este srăbătut de râul Vaser pe o distanţă de cca 42 km. Astfel, Mocăniţa şerpuieşte agale prin munţi, fiind în permanenţă însoţită de susurul râului Vaser.



   - Urmând râul în cascade, trenul trece mai întâi pe lângă casele din Vişeu de Sus. 


   - Important de reţinut este faptul că, după plecarea din staţia Vişeu, telefonul nu mai are semnal, de-a lungul drumului nu există magazine, astfel că proviziile de mâncare, apă şi alte consumabile trebuie făcute dinainte de plecare. 


   - Râul Vaser este des străbătut de poduri, unele zdravene, altele improvizate.



   - Sunt necesare mai multe opriri ale trenului pentru a face noi provizii de carburant și de apă.


   - Pentru motive de siguranţă, cineva se poate da jos sau poate urca în tren doar la halte şi este interzis saltul din sau în tren în timp ce acesta este în mişcare. Călătorii pot merge doar în vagoanele speciale pentru pasageri, fiind strict interzisă urcarea în vagoanele de producţie sau pe scări. Atenţie mare la semnalul de plecare dacă coborâţi în haltă, aveţi mari şanse să alergaţi în urma Mocăniţei.


   - În munţi neprevăzutul este iminent aşa că ar fi bine să nu plănuiţi nimic pentru după-amiază, având în vedere că nu există o oră sigură a întoarcerii. De asemenea, majoritatea vagoanelor nu sunt închise aşa că, ştiind că vremea în munţii este foarte instabilă, pantofii potriviţi, hainele călduroase şi rezistente la apă sunt necesare, pentru orice eventualitate. Hainele să fie, de preferinţă de culoare închisă, riscul de a te murdări este destul de mare. Ideal ar fi să te interesezi de prognoza meteo, deoarece dacă alegi o zi cu ceaţă şi ploaie, traseul nu este la fel de spectaculos.


   - Sătenii ne privesc cum trecem pe lângă ei, dincolo de apă, şi se pare că sunt obişnuiţi cu privirile noastre iscoditoare sau cu obiectivele încinse ale aparatelor de fotografiat.


   - După aproape şapte kilometri calea ferată intră în pădurea sălbatică, trecând pe lângă stâncile prăpăstioase ale văii.

   - Liniştea naturii este întreruptă nu doar de râul grăbit şi zgomotos, de pufăiturile şi sâsâitul trenului, ci, din când în când, şi de fluierăturile ascuţite ale locomotivei. Mocăniţa se strecoară uşor în sus, pe pantele abrupte, deseori dând impresia că nu mai poate avansa şi puterea aburului nu este suficientă. Totuşi, reuşeşte să continue aventura şi să transporte turiştii în locuri noi, mai departe.


   - Pe traseul Mocaniţei există halte micuţe, dar neîngrijite: Novat, Cozia, Bardau, Botizu, Faina. Halta de la Faina este situată la 34 km de Vişeu. Drumul Mocaniţei este de 8 ore la urcare şi se opreşte la 2 km de graniţa cu Ucraina; alte 6 ore la coborâre fac traseul Mocaniţei complet, când aceasta ajunge la punctul de plecare, Vişeu. Acesta este traseul complet nu cel pe care îl face Mocăniţa pentru turişti în mod normal
                  

   - În anul 2008, când în zonă au fost inundaţii puternice, accesul căii ferate a fost distrus şi, din păcate, traseul a fost scurtat până la 21,6 km, până la halta Paltin.
                 

                  
   - Odata ajunşi la Staţia Paltin, trenul se oprește într-o poieniţă amenajată special pentru turişti, cu mese şi băncuţe, pentru a te putea relaxa şi eventual pentru a servi masa cu cele pregătite de acasă sau cu cele cumpărate de pe grătarele pregătite pentru cei înfometaţi.. 



   - Izolat în mijlocul naturii, departe de civilizaţie, nu poţi să nu te simţi un privilegiat al momentului. 

                 
   - La Paltin, locomotiva este separată de vagoane şi luată la râu, să fie răcorită. 


   - Aici poți admira, medita și fotografia liniștit peisajul superb, ca de altfel pe tot parcursul drumului, mocăniţa deplasându-se cu o viteză destul de mică. 



   - Când e pregătită pentru drumul de întoarcere, bătrâna locomotivă le dă turiştilor o zdruncinătură puternică, doar pentru a-i înştiinţa că trebuie să fie pregătiţi pentru continuarea excursiei. Rezervorul e încărcat cu lemn pentru foc, gata de drum.


   - Drumul înapoi pare mai lung, deoarece oboseala îşi spune cuvântul, masa, aerul curat la care se adaugă şi faptul că eşti trezit de dimineţă, te fac să te simţi epuizat. Te laşi pierdut în peisaj şi legănat uşor de tren, nu te miri dacă aţipeşti în liniştea din jur.


   - În fiecare an, bătrâna Mocăniţa atrage mii de turişti din toată lumea.
   - Haltele, măreţia munţilor şi pădurile neîmblânzite, râurile sălbatice care concură cu zgomotul şi sunetele trenului, cherestegiii, trenul însuşi cu mecanicul său, toate sunt motive de distracţie, de aventură, de încântare. În acest tren, oricine trebuie să uite destinaţia și timpul cât şi alte griji cotidiene din viaţa noastră modernă şi nebună.

Un comentariu:

ellamyway spunea...

Frumos, tocmai am fost pe acolo. :)